מגוון המינים - שלב המיונים
משחק בכיתה, בקבוצות של עד חמישה תלמידים
שיעור אחד
האבולוציה מתארת יצירה של מינים חדשים.
הרעיון של מחשבה על אבולוציה התפתח בעקבות לא הייתה יכולה להתפתח ללא החלוקה של היצורים בכדור הארץ למינים שונים. , לכן כהקדמה ללימודי אבולוציה כדאי להכיר את האתגר של מיון אורגניזמים וחלוקתם למינים.
המגוון הביולוגי
כל קבוצת תלמידים מקבלת 45 קלפים עם תמונות של יצורים דמיוניים (קובץ הקלפים להדפסה - יש לגזור את הגליונות לקלפים).
מטרת הפעילות היא למיין את היצורים לקבוצות.
מההשוואה בין שיטות המיון שבחרו תלמידים שונים נפתח דיון על השיקולים והמשמעויות במיון צמחים ובעלי חיים.
סיפור הרקע:
השנה היא 2030. קפטן קירק לינאוס, חוקר חלל בין גלאקטי, הגיע במסעו לכוכב הלכת סיסטמוס וגילה לתדהמתו מגוון רחב של יצורים חדשים שלא היו ידועים למדע האנושי קודם לכן.
כמיטב המסורת המשפחתית, כפי שעשה קרוב משפחתו המפורסם מאות שנים לפניו (קארוֹלוּס ליניאוּס
1778-1707), פנה קפטן קירק למיין באופן שיטתי את עולם החי של כוכב סיסטמוס.
המשימה (כ-20 דקות):
אין הגבלה לגודל הקבוצות אך יש לתת נימוק לשיטת החלוקה ושם לכל קבוצה.
במהלך ביצוע המשימה עברו בין הקבוצות ושאלו שאלות מנחות (שאין להן תשובה אחת נכונה) כגון:
בסיום המשימה:
נציג מכל קבוצה יציג את התכונות לפיהן ביצעו את המיון ויצרו את תעודות הזהות.
שאלות לסיכום ודיון
קלפים - להורדה כקובץ PDF
מגוון המינים - להורדה כקובץ PDF